måndag 1 oktober 2012

Metro 2034, försvaret av Sevastopolskaja av Dmitrij Gluchovskij

En  slags fortsättning men ändå fristående bok efter Metro 2033. I denna boken får vi följa den gamle historieberättaren Homeros (fyndigt måste jag säga) och Hunter. Återigen är det en resa igenom Metrons mörka tunnlar. Det är en mörk historia om vad som kan bli av människor som flytt ner i underjorden efter en katastrof.

Men: Jag känner lite att jag redan läst detta. Jag tycker att historien i sig är bra, men karaktärerna är ganska platta och tråkiga. Jag hade hoppats på att Dmitrij skulle utvecklats efter  första boken, men när jag läser denna känner jag, tyvärr, att första boken kanske bara var en lyckoträff. Metro 2034 saknar den mörka, filosofiska känsla som jag kände i Metro 2033 och jag blev därför ganska besviken.

Dock: Så är det en "Metrobok" och jag har  blivit totalt förälskad i denna mörka dystopiska värld. Boken är fortfarande värd att ge en chans, men oss  råbarkade fans som väntade oss mer flygande patroner och skrikande mutanter blir nog alla besvikna när detta har bytts ut mot en urvattna kärleksstory á la "det vanliga".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar